index

Svatý Jan od Kříže:
Temná noc


Kniha druhá
12. kapitola:

Říká, jakým očistcem je tato hrozivá noc
a jak v ní božská Moudrost
osvěcuje lidi na zemi stejným osvícením,
kterým očišťuje a osvěcuje anděly v nebi.1

1. Z toho, co bylo řečeno, postřehneme, jak tato temná noc láskyplného ohně tak jako v zastřených temnotách začíná duši očišťovat, tak v ní v zastřených temnotách dává plamenům rozrůstat se. Postřehneme také, že stejně jako se v onom životě duchové očišťují temným hmotným ohněm, v tomto životě se očišťují a utvrzují v čistotě láskyplným ohněm ducha; neboť toto je rozdíl: tam se ohněm utvrzují v čistotě a zde se utvrzují v čistotě a jsou osvěcováni jenom láskou. O tu lásku požádal David (Žalm 51,12), když řekl:
Cor mundum crea in me, Deus,
(Stvoř mi čisté srdce, Bože) atd.
Vždyť neposkvrněnost srdce není nic menšího než láska a milost z Boha; neboť ti čistého srdce jsou naším Spasitelem nazváni blahoslavenými (Mt 5,8), což je tolik, jako by se řeklo milující, poněvadž blahoslavenství se nedává za nic menšího než lásku.

2. A že se duše očišťuje při osvícení tímto ohněm láskyplné Moudrosti, (protože Bůh nikdy nedává mystickou moudrost bez lásky, vždyť táž láska ji vlévá), to dobře ukazuje Jeremjáš (srov. Pl 1,13), když říká: Seslal oheň do mých kostí a vyučil mne. A David říká, že Moudrost z Boha je stříbro zkoušené v ohni, to je v očistném ohni lásky. Neboť toto zastřené patření v temnotách kontemplace2
vlévá do duše lásku a moudrost společně, každému podle jeho hlubokosti a potřeby, duši zároveň osvěcuje a očišťuje ji, jak říká Moudrý (srov. Sír 51,26), od jejích nevědomostí, což, jak říká, udělala s ním.

3. Odtud také usoudíme, že tyto duše očišťuje a osvěcuje tatáž Moudrost od Boha, která očišťuje anděly v jejich nevědění a činí je vědoucími a ozařuje jim to, co nevěděli, proudí od Boha přes hierarchie první až k posledním a odtud k lidem.3 Vždyť proto o všech dílech i vnuknutích, která působí andělé, se v Písmu pravdivě říká i to, že jejich původcem je Bůh a oni že je vykonávají; neboť podle řádu je poskytuje skrze ně a oni také od jedněch k druhým bez nějakého průtahu, tak jako je sdílený paprsek slunce mnoha skly mezi sebou navzájem uspořádanými; vždyť, ačkoliv je pravda, že paprsek prochází všemi samostatně, přece jen každé sklo paprsek odesílá a předává dalšímu více zformovaný a uzpůsobený podle typu skla, poněkud kratší a slabší, podle toho, nakolik je sklo více nebo méně vzdáleno slunci.

4. Z toho plyne, že duchové vyšší a ti nižší, čím více se přibližují k Bohu, tím víc jsou očištěni a projasněni podstatnějším očišťováním; a že ti poslední přijímají osvícení mnohem skrovněji a z větší vzdálenosti. Z toho vyplývá, že člověk, ke kterému až proudí od Boha tato láskyplná kontemplace, chce-li mu ji Bůh dát, přijímá ji nutně podle své míry, velmi ohraničeně a bolestně.
Neboť světlo od Boha, které osvěcuje anděla, činí ho v lásce průzračnějším a jemnějším, vždyť je ryzí duch, připravený pro takové vlití, ale člověka, protože je poskvrněný a slabý, osvítí přirozeně, jak bylo řečeno výše, tak, že ho zastírá temnotou, působí mu trýzeň, jako slunce zhnisanému a nemocnému oku, a uvádí jej do lásky vášnivě a bolestně, dokud jej tentýž oheň lásky nezduchovní a nezjemní, očišťuje ho tak dlouho, až bude moci v láskyplném vlití v jemnosti přijmout sjednocení na způsob andělů, pomocí Pána již očištěný, jak řekneme dále.
Ale zatím přijímá láskyplné patření kontemplace a poznání ve stísněnosti a v úzkostné touze lásky, jak zde říkáme.

5. To planutí a úzkostnou touhu lásky nepociťuje duše neustále. Neboť na počátku, když začíná duchovní očišťování, všechno v božském ohni směřuje spíše k vyzkoušení a přípravě dřeva duše než k tomu, aby ji učinil horoucí, ale postupem času, když oheň duši již pomalu prohořívá, pociťuje zpravidla velmi silně toto planutí a horoucnost lásky.
Zde, jak se rozum v temnotě postupně více očišťuje, se někdy stává, že mystická a láskyplná bohověda4 společně se vzplanutím vůle zraní osvícením také další schopnost rozumu nějakým poznatkem a božskou září v takové líbeznosti a něžnosti, že osvícená, říkám, jí pomáhající vůle se zázračně rozhoří a žhne v ní, aniž by něco dělala,
v živých plamenech5 tím božským ohněm lásky,
způsobem, že se duši již zdá, že živý oheň je příčinou živé inteligence, kterou dostává.
A odtud je to, o čem hovoří David v jednom žalmu (srov. 39,4), když říká:
Žhnulo mi srdce v mém nitru a jakýsi oheň,
zatímco jsem chápal, se rozhoříval.

6. A toto rozhoření lásky najednou v obou mocnostech rozumu i vůle, které se zde sjednocují, je pro duši ohromným bohatstvím a rozkoší; neboť to je jistý dotek s Božstvím a počátky již dokonalého sjednocení v lásce, které očekává. A tak k doteku takového vznešeného zakoušení a lásky od Boha se nedochází dřív, než po překonání velké námahy a značné části očišťování; ale pro jiná, nižší zakoušení, kterých se duši zpravidla dostává, není zapotřebí takového očišťování.

7. K tomu, co jsme právě řekli, se váže skutečnost, že v duchovních dobrech, které se od Boha do duše pasivně vlévají, může vůle velmi dobře milovat, aniž by tomu rozum rozuměl, tak jako rozum může rozumět, aniž by vůle milovala; protože tedy temná noc kontemplace spočívá v božském světle a lásce, má tak jako oheň světlo a horkost
a není nevhodné, když se sdílí toto láskyplné Světlo,
že někdy víc zraní vůli, dá jí planout láskou, a rozum zanechá v temném zastření, aniž by ho zranilo světlem;
a naopak, když rozum osvítí světlem a obdaruje ho inteligencí, nechává vůli vyprahlou, jak se také stává, s možností přijmout horoucnost ohně a nevidět světlo,
ale také vidět světlo a nepřijmout horoucnost ohně,
a toto činí Pán, který vlévá, jak chce.

předchozí | obsah | další




1 nadpis uvádí první vydání z r. 1618 (ep)
2 oscura contemplación
3 Scholastická nauka (sv.Tomáš Akvinský: Summa theol. I,q. 106 -107; Scotus: II Sent. dist. 10 q. unica) převzatá od Pseudo-Dionysia Areopagity. P. Ovečka přebírá Stiglmayrovo shrnutí: „Bůh je jedno nade všechny klady a zápory, prvotina všech věcí. Puzen jsa láskou dává bytostem mimo sebe bytí tisíceronásobně odstupňované, v přetěsném řetězovém spojení sdělující a přijímající; zachovává je ve stálém pořádku a ve vzestupném pohybu je obrací zpět k sobě. Nebeskými kůry a církevními úřady jde přísně trojiční soustava; celé stvoření je žebřík do nebe sahající. Plnost božského svěda prochází všemi stupni tvorů se stálým ubýváním, až se konečně ve hmotných věcech odráží jen slabým odleskem." (Lexikon f. Theol. und Kirche III. s. Dionysius Areopagita. J. Stiglmayr, SJ)
4 mística y amorosa teología
5 divino fuego de amor en vivas llamas... vivo fuego... viva inteligencia. Podle tohoto místa usuzuji na pravý název 4. Janovy knihy: Živý plamen lásky. Sv. Jan ji napsal v Granadě ve 14 dnech, v letech 1582-1584, tedy ve stejné době, kdy přerušil práci na Výstupu a napsal Noc